Selecteer een pagina

Google versleutelt sinds kort alle data binnen Google Analytics als het gaat om organische zoekopdrachten. SEO professionals houden zich al een poos bezig met het fenomeen ‘not provided’ in Google Analytics. Dan hebben we het over de sectie waar de data over je keywords ‘not provided’ oftewel ‘niet geleverd’ aangeeft. Wat is het en waarom is het van belang?

Wanneer wordt data ‘not provided’? Tot 23 september 2013 zat het zo: vulde je een zoekopdracht in in Google terwijl je ingelogd bent
in je Gmail of Google plus? Dan werd je data niet in Analytics getoond en viel het onder ‘not provided’. Sinds een maand gooit Google al die gegevens in de bak ‘not provided’. Niet handig wanneer je je data wil gebruiken om bijvoorbeeld je relevante zoektermen aan te passen.

Google en privacy

De speculaties over redenen lopen uiteen. Van ‘de NSA heeft het Google opgedragen’ tot ‘Google wil meer Adwords verkopen’. Want binnen Google Adwords blijven de gegevens wel beschikbaar. De kans bestaat ook dat we straks ordinair moeten betalen voor de extra data bij Google Analytics. Wie weet. In ieder geval is het vanuit privacy perspectief natuurlijk geweldig. Voor ons als data interpreteerders, not so much. Want hoe gaan we nu zien welke zoekwoorden het op welke pagina goed doen?

We want to provide SSL protection to as many users as we can, in as many regions as we can — we added non-signed-in Chrome omnibox searches earlier this year, and more recently other users who aren’t signed in. We’re going to continue expanding our use of SSL in our services because we believe it’s a good thing for users… The motivation here is not to drive the ads side — it’s for our search users. – Google

Wie, wat en waar?

Vanuit SEO perspectief betekent dit dat je absoluut geen idee hebt wat de personen zochten voor ze op je pagina kwamen. Je bounce rate zal hierdoor omhoog gaan, omdat het verbeteren van je pagina lastiger wordt. En bij het plaatsen van bestellingen binnen je webshop, heb je zonder data geen idee welke organische zoekwoorden converteren in verkoop.

Gelukkig zijn er oplossingen. Hier alvast de minst tijdrovende en minst ingewikkelde op een rij.

  • Gebruik Google Webmaster Tools. Je meest waardevolle organische zoekwoorden zijn hier te achterhalen, al worden de getallen in Webmaster Tools wel afgerond. Hierdoor zijn ze minder nauwkeurig.
  • Je kan ook andere rapportages in Google Analytics gebruiken. Het is nog wel te achterhalen op welke pagina mensen landden vanuit de organische zoekresultaten. Deze informatie is met andere data te gebruiken, zodat je toch een idee hebt welke zoekwoorden mensen waarschijnlijk gebruikten. Alle ‘not provided’ bezoekers worden uitgesplitst naar de pagina waarop ze binnenkwamen via Google, de landingspagina dus.
  • Een derde manier om te achterhalen op welke zoekwoorden je gevonden wordt, is het monitoren van je posities, oftewel rankings. Belangrijk is dat je inzicht hebt in de zoekwoorden waarop elke pagina gevonden wordt. Zo kan je redelijk goed inschatten op welke zoekwoorden je de meeste bezoekers krijgt. Hoe hoger de positie, hoe meer bezoekers.

Het zal liggen aan de manier waarop SEO professionals staat zijn zich aan te passen. KnowHowww houdt zich hier dagelijks mee bezig, kan tips geven of dit probleem in het geheel uit handen nemen. Neem contact op met KnowHowww wanneer je vragen hebt of meer informatie zoekt.