Selecteer een pagina

Of je nu een data- geek of bent niet, website statistieken moet je als site-eigenaar in de gaten houden. Ze geven inzicht in het gedrag van bezoekers. Waar ze vandaan komen, hun acties op je site en de voordelen die dit biedt. KnowHowww geeft graag tips, helder en overzichtelijk. Want zo zijn wij. Zo helpen we iedereen begrijpen wat wij nou eigenlijk doen en dragen we onze kennis over zodat je zelf ook met Google Analytics aan de slag kan.

Tip 1. Personaliseer dashboards

Terwijl het standaard dashboard nuttig is, is het ook een beetje oppervlakkig. Onze Analytics expert Sander Ligthart geeft een duidelijke manier om je dashboard in te richten. “Ik kan het uitleggen in drie delen: bronnen(waar komen bezoekers vandaan, google, linkedin), gedrag (wat doen de bezoekers op je site) en uitkomsten (conversiedoelen)”. Door deze verdeling dwing je jezelf na te denken over deze onderwerpen. Een goed begin.”

Tip 2. Geavanceerd segmenteren

In plaats van alleen kijken naar de algemene gegevens is het ook belangrijk om een beetje dieper te graven door geavanceerde segmentatie. Maak gebruik van de standaard segmenten die Google biedt. Bijvoorbeeld voor sommige horeca klanten van KnowHowww, hebben we segmenten ingesteld voor elke recensie site zoals iens.nl of couverts.nl Op deze manier zien we welke sites de meest waardevolle verwijzingen en verkeer bieden.

Tip 3. Waarschuwingen instellen

Door gebruik te maken van de signaalfunctie in Google Analytics, bewaar je de controle op eventuele afwijkende gegevens zonder elke paar uur opnieuw in te moeten loggen. Je kan een bericht instellen bij een ongewoon laag niveau conversies percentage bijvoorbeeld door een storing in een betalingsmodule. Google emailt je gelijk.

Tip 4. Maak lijsten met zoekwoorden

Gebruik keyword- of zoekwoordgegevens in het Analytics-account, samen met Google’s Adwords hulpprogramma voor zoekwoorden, om lijsten met zoekwoorden te maken die je dan weer kan gebruiken voor site-inhoud en content. Long-tail zoekwoorden helpen je wanneer je moet concurreren met grotere en meer gevestigde sites in zoekmachine optimalisatie.

Tip 5 . Betrokken bezoekers in het oog houden

Het is geweldig om veel bezoekers te krijgen, maar het is belangrijker om te zien hoe lang die bezoekers op je site blijven en hoe vaak ze terugkomen. Betrokkenheid lees je hieraan af. Kwaliteit, niet kwantiteit.

Personaliseer je dashboard in drie delen: bronnen(waar komen bezoekers vandaan, google, linkedin), gedrag (wat doen de bezoekers op je site) en uitkomsten (conversiedoelen)

Tip 6. Real- time tracking

Google Analytics Real Time werd gelanceerd in 2011 en biedt fantastische kansen voor website eigenaren. Je krijgt een reeks nieuwe rapporten die laten zien wat er gebeurt op uw site op het moment zelf- vooral handig wanneer je blogposts publiceert en vervolgens op Facebook deelt of een tweet.

Tip 7. Stel doelen

Je hebt niets aan je data als je geen duidelijke doelen instelt. Want dan heb je alleen data, die doen verder zelf niets. Opgezette doelen zijn bijvoorbeeld meer nieuwsbrief aanmeldingen, verkopen of leads.

Tip 8. Link Google Adwords aan Google Analytics

Door accounts te koppelen kan je tot in detail bijhouden wat campagnes doen en Analytics zal kostengegevens importeren uit de AdWords-campagnes. Zo bepaal je welke campagnes en zoekwoorden werken en welke niet voor organische en betaalde zoekresultaten.

Tip 9. Verbreed je timeframe

Standaard geeft Google Analytics de resultaten van de afgelopen 30 dagen weer. Dit is goed voor het bestuderen van uw meest recente pagina’s en publicaties. Maar door je grafiek te verzetten naar 3-6 maanden kan je inhaken op grotere trends. Je bent nu in staat om te zien welke pagina’s de meerderheid van het zoekmachineverkeer aantrekken en op welke pagina’s mensen steeds het langst blijven om alles te bekijken en te lezen. Ben je al langere tijd online met je website? Kijk eens naar resultaten van voorgaande jaren en vergelijk ze met dit jaar.

Tip 10. Vernieuw en leer

Blijf vernieuwen. Houd niet alleen je Analytics account reglematig in de gaten en pas waar nodig aan, maar leer ook bij. Dit zijn pas 10 tipjes van de sluier. Je kan zo veel met Analytics. Lees, kijk tutorials of bel KnowHowww voor advies. Logo KH formule   Sander