Selecteer een pagina

Wanneer je een nieuwe website start, is één van de eerste en belangrijke keuzes die je maakt een domeinnaam. Je domeinnaam beïnvloedt bijna elk marketinggebied, inclusief zoekmachine optimalisatie (SEO) en social media marketing. Welke gevolgen heeft een domeinnaam voor je (online) marketing? En hoe kies je de beste domeinnaam?

Is een zoekwoord een goede domeinnaam?

Vroeger wel, nu niet meer. Een domeinnaam nemen die exact overeen komt met een voor jou relevant zoekwoord (uiteten.nl of douanedocumenten.nl), had ooit als voordeel dat het een ranking factor was in Google. Automatisch was ook je anchor-tekst voorzien van een zoekwoord. Ideaal. Helaas heeft de zoekmachine dit truukje met Google updates de wereld uit geholpen. Kijkend naar de toekomst kan het zelfs zo zijn dat het schadelijk is om een voor jou relevant zoekwoord als domeinnaam te nemen. Maar dat is speculatie, omdat Google onvoorspelbaar is.

Help, mijn domeinnaam is een zoekwoord

Het betekent niet dat je zo’n domeinnaam per se moet vermijden of nu je domeinnaam direct moet aanpassen, maar het betekent wel dat zoekwoorden voortaan niet de belangrijkste factor zijn bij het kiezen van een domeinnaam. Zomaar je domein aanpassen heeft ook nadelen. Want waar vinden je bestaande klanten je nu en hoe communiceer je je nieuwe online adres?

Je merk is belangrijk en een domeinnaam is het fundament waarop jouw online merk wordt gebouwd. Een domeinnaam het eerste wat gebruikers lezen wanneer ze je vinden, wat ze zich herinneren, delen en waarmee ze zich identificeren online.

Hoe kies je een goede domeinnaam?

• Wees onvergetelijk. Gebruikers moeten je naam of merk gemakkelijk onthouden. Hoe wil je anders een blijvende indruk achterlaten?

• Zorg dat je domeinnaam relevant is. Woorden hebben soms meerdere betekenissen en connotaties, doe een beetje onderzoek om ervoor te zorgen dat je domeinnaam de juiste boodschap overbrengt.

• Test je bedachte domeinnaam bij vrienden, familie en kennissen. Wat vinden zij en onthouden zij hem? Vraag gerust welke gevoelens ze erbij hebben.

• Je domeinnaam moet gemakkelijk te spellen zijn. Vermijd vaak verkeerd gespelde woorden, opzettelijke spelfouten en koppeltekens.

• Als je een domeinnaam wil met cijfers koop dan ook de domeinnaam met het nummer uitgeschreven.

• Sneller is beter. Houd je domeinnaam kort; 1 of 2 woorden is het beste. De top 100.000 websites hebben gemiddeld 9 tekens in hun domeinnamen.

• Wees uniek. Een sterk merk onderscheidt zich van de concurrent. Begin met het kiezen van een unieke en onderscheidende domeinnaam. Niet te moeilijk en opvallend. Google betekende tijdens het bedenken van de domeinnaam voor Google niets, maar was makkelijk te onthouden. Tegenwoordig staat het zelfs in het woordenboek.

Het team van KnowHowww denkt graag met je mee over jouw domeinnaam. Wij weten wat wel en niet werkt en kunnen adviseren wat wel en niet te doen. Neem vrijblijvend contact op met ons op!